24 Ağustos 2007 Cuma

Yeni bir Kocluk Modeli - ACHIEVE


Liderlik tarzlarından bir tanesi olan koçluk (Coaching), İngilizce’de değerli malların bir noktadan diğerine taşınması için kullanılan bir ulaşım aracına verilen isim olarak ilk kez 1500’lü yıllarda kullanılmış. İş dunyasında ,ise Coaching; kişinin, bulunduğu noktadan başka bir noktaya ulaşmasını sağlayacak bir araç, bir hizmet olarak yerini almis. Özetlersek, yetinlikleri, yeteneklerini kavrayıp, bulundugu yerde neden oldugunu ve olmak istedigi yere nasil ulasilicaginin hikayesidir.

Bu hikaye dahilinde birden fazla metod tavsiye edilmekte. Burada yeni Avrupada, Amerikada, özellikle İngilterede kullanılan bir metoddan bahsedecegim. ACHIVE modeli.

Ozellikle Executive Coaching uzmanlari arasinda yapilan arastirmalardan derlenen bu yontem, genel olarak kullanılan GROW (Goal, Reality, Opportunity, What next) modelininin gelistirilmis bir halidir.

Bu modelde Koç ve koçluk yapılan kişi arasında oluşan, 5 Koçluk becerisi önemli rol oynamakta:

· Rapport ( Eşgüdüm, Ahenk kurma)
· Etkin dinleme
· Yaratici ve Acik sorular sorma
· Acik ve dürüst geri besleme
· Sezgi yetenegi

ACHIEVE modeli,
· Asses the curent situation – Mevcut durumun değerlendirmesi

Bu asamada koclar 3 temel yetenegi kullanarak (Eslestirme, Ozetleme ve Saygi gosterme) ahengi ve uyumu yakalamaya calisirlar. NLP araclari, vucut dili okuma ipuclarindan yararlanarak diyaloga baslarlar. Evet / Hayirdan fazla detayli cevap aramaya yonelik acik uclu sorular sorarak, kocluk talep eden kisinin takildigi engelin tanımlanmasini saglarlar.


· Creative brainstorming of alternative options – Yaratıcı beyin fırtınası

Kisinin takildigi detaylar hakkinda farkli perspektifler, bakis acilari yaratarak daha farkli nasil davranilacagi tartisilir. Burada koc tartismayi baslatıp, gerisini kolcuk talep eden kisiye bırakır. Bu surec zarfında koc, karsisindaki kisinin ruhsal degisimini gozler.


· Hone goals – Hedefleri bilemek

Kolcuk talep eden kisinin ulasmak istedigi yere ulasmakicin hedef belirlemeyi iceren surec. SMART metodu kullanılarak; yakalanabilir, ulasilabilir, kisinin gozunde canlandirabildigi bir hedef belirlenir.


· Initiate options for goal achievement – Hedef için seceneklere başlamak

Bu sürecte belirlenen hedeflerlere ulaşmak için çözüm aranır. Burada en önemli nokta, kocun ne zaman TAVSIYE vermesinden ziyade, kolcuk talep eden kisinin kendisinin kesfetme surecidir.


· Evaluate options – Secenekleri degerlendirmek

Hedefe ulaşmak için gerekli kaynak, yetenek vb. degerlendirilir. Koc yonledirici rol oynaken, kisi kendi kararini verir.


· Valid action plan design – Aksiyon planı

Hedefe ulasmak için aksiyon planinin hazirlanmasi sureci. Bu surecte; yapilacaklar, gerekli kaynaklar ve zaman sinirlamalarinin olmasi, esas teskil etmektedir.


· Encourage momentum – Sürekli Takip

Koc, bu surecte amaclanan noktaya varilana kadar, kisiyi motive etmeye ve takibe devam eder.

Hiç yorum yok: