Genelde butun sektorlerde (genelleme yapmak NLP ilkelerine gore hatalidir!!! ve..) satin alma davranislari ile ilgili yorumlarda insanlarin tamamiyla rasyonel (mantikli) davrandiklari seklinde bir inanis vardir. Arastirmalara gore % 95 karar bilincaltinda veriliyor. Iste, ilgisiz gibi gozuken ama satin alma davranisini etkileyen bir vaka:
Yurtdisinda bir supermarkette sarap reyonunda 2 ayri sarap standi kurulmus. Fransiz ve Alman saraplari ayri ayri standlarda uzerilerinde ulke bayraklari ile teshire cıkarilmis. 2 hafta surecek deneyde ilk hafta markette Fransizca muzikler calinmis ve alisveris sonucunda % 78 Fransiz sarabi tercih edilmis. Bu tercihi yapan kisilere bu tercihin sebebi soruldugunda, o sekilde karar verdik vb cevaplar gelmis. Arastirmacilar calan muzigi hatirlatinca, musteriler muzigi hatirlamadiklarini ve etkisinin olmadigini belirtmisler.
1 hafta sonra Muzigi Almanca olarak degistirdiklerinde Alman saraplarinin tercih edilme orani % 73 olmus. Yine calan muzik etkisi irdelendiginde alinan cevap "ilk deney grubuyla ayni olmus.
Satin aldigimiz sey tatsal (sise dizayni - gorsel) duyunun agir bastigi bir nesneyken, isitsel bir etki (muzik) nasil olurda rasyonel kararlarimizi etkiler ???
Neuroscientistler bu durumu "Situational Awareness" - Durumsal Farkındaklik olarak acikliyorlar. Kararlarimizi cevremizdeki ilgisiz gibi gozuken diger faktorler de etkileyebiliyor. Burada olumsuz gibi gozuken bunun cogu zaman farkinda olmamamiz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder