26 Şubat 2010 Cuma

Irrasyonel Satin Alma Davranisi


Genelde butun sektorlerde (genelleme yapmak NLP ilkelerine gore hatalidir!!! ve..) satin alma davranislari ile ilgili yorumlarda insanlarin tamamiyla rasyonel (mantikli) davrandiklari seklinde bir inanis vardir. Arastirmalara gore % 95 karar bilincaltinda veriliyor. Iste, ilgisiz gibi gozuken ama satin alma davranisini etkileyen bir vaka:


Yurtdisinda bir supermarkette sarap reyonunda 2 ayri sarap standi kurulmus. Fransiz ve Alman saraplari ayri ayri standlarda uzerilerinde ulke bayraklari ile teshire cıkarilmis. 2 hafta surecek deneyde ilk hafta markette Fransizca muzikler calinmis ve alisveris sonucunda % 78 Fransiz sarabi tercih edilmis. Bu tercihi yapan kisilere bu tercihin sebebi soruldugunda, o sekilde karar verdik vb cevaplar gelmis. Arastirmacilar calan muzigi hatirlatinca, musteriler muzigi hatirlamadiklarini ve etkisinin olmadigini belirtmisler.

1 hafta sonra Muzigi Almanca olarak degistirdiklerinde Alman saraplarinin tercih edilme orani % 73 olmus. Yine calan muzik etkisi irdelendiginde alinan cevap "ilk deney grubuyla ayni olmus.


Satin aldigimiz sey tatsal (sise dizayni - gorsel) duyunun agir bastigi bir nesneyken, isitsel bir etki (muzik) nasil olurda rasyonel kararlarimizi etkiler ???


Neuroscientistler bu durumu "Situational Awareness" - Durumsal Farkındaklik olarak acikliyorlar. Kararlarimizi cevremizdeki ilgisiz gibi gozuken diger faktorler de etkileyebiliyor. Burada olumsuz gibi gozuken bunun cogu zaman farkinda olmamamiz.

Hiç yorum yok: