9 Ağustos 2010 Pazartesi

Sosyal Networkun Bireysel Kararlara Etkisi


Stanley Milgram’ın 1960’larda yapmıs oldugu muhtesem deney sonucunda butun insanlarin birbiriyle ortalamada 6. derecede (Sizin arkadasiniz size 1. derece yakin. Arkadasinizin arkadasi size 2. derece yakin. vb..) bagli oldugunu ispat etti. Orjinal adi “ Six Degrees of Separation” . Kisaca; Nebraska yasayan birkacyuz insandan Boston’da yasan bir isadamina bir mektubu iletmelerini soylemis. Bunun icin insanlarin muhtemel arkadaslarina, onlarinda kendi muhtemel arkadaslarina bu mektup ornegini iletmeleri soylemisler. Sonucta, 6. derece mesafede mektup yerine ulasmis.

Insanlarin ortalama 6 . derecede birbirine bagli oldugu dunyada, birbirimiz uzerindeki etkisi 3. dereceye kadar olabiliyor “Three Degrees of Influence”. Ornek vermek gerekirse, Esinizin çalışma arkadasinin patronunun duygusal durumu, sizi etkileyebiliyor. Buna paralel yapılan arastırmalarda özellikle Obezitenin bir sosyal network hastaligi oldugu yada bu sayede yayılma oranının arttığını belirtiyor sosyal bilimciler. Aynı sekilde Intihar eğiliminin, Sigara/Alkol bagımlılığının da benzer sekilde yayıldığını soyleyebiliriz.

Varın buradan siz tamamlayın Agızdan agıza pazarlama (WOMM ) nın, sosyal network aglarının ne kadar onemli oldugunu. Cunku insanların içinde bulundukları sosyal ağ içinde kararlarını etkileyen 2 önemli faktör var: Normalar ve Davranış Kopyalama eğilimi.

Norm insanlardan insana bulaşan üzerinde uzlaşılan, paylaşılan her şey. Obezitenin yayılımı için bir örnek vermek gerekirse;

Ali ile Veli arkadas. Canan da Velinin arkadasi ve Ali’yi tanımıyor. Cananın yeme alışkanlıklarının değişimi ile beraber Velinin bu konudaki DUSUNCE egilimleri fazla kilondan yana oldugunda, Veli bunu icsellestirip kilo almasa da; bu dusunce Alinin Obez olmasını yada kilo almasını tetikleyebilir.

Bu konuyu marka gucu, tuketici eğilimleri ile tamalayınca, insan kolundaki saati, giydigi kazağı bile sorguluyor.Buna beni kim zorladi ? Gazete ilani, Arkadasimin giydigi ? Yada patronunun yeni aldigini soyledigi o marka ile ilgili hikaye mi?

Hiç yorum yok: