17 Ekim 2012 Çarşamba

Satin Alan Bilincalti ve Farkinda Olmayan Bilinc

Resimdeki kisinin bir kadin oldugunu dusunuyorsaniz bu yaziyi dikkatle okumanizi tavsiye ederim...
Dis dunyayi duyularimizla algiladimizi zanneder ve oyle de yasariz. Ofsayt cizgisiyle kale arasindaki bizim tuttugumuz takimin oyuncusuysa, ofsayt degil; aksi bir durumsa ofsayt diye bagirir dururuz. Esasen dis duyularimizla neler olup bittigini buna cevap verecek yuce organa (beyin) ilettikten sonra deneyimlerimiz, inanclarimiz vb filtrelerinden suzulen bir cevap gelir ve onu da gercek zannederiz. Hatta o kadar ileri gideriz ki, bizim gibi dusunmeyenle cekinmeden catismaya gireririz. Olaylari oldugu gibi degil, oldugumuz gibi goruruz. Satiscilar, urunculer, iletisimciler rekabette en iyi urun-hizmeti ortaya cikarmak icin kiyasiya yarisirlar. Bu bir abur cubur tarzi bir yiyeyecek ise, tadi vb en iyi oalcak sekilde testler, focus gruplar yapilir ama bakin esas farki ne yaratir. Bir deneyde elde edilen bulgulara gore, sunumu yapilan urunu (menude, brosurde vb) text olarak degilde resim olarak gosterdiginiz zaman insanlarin % 40 ile %61 daha fazla odeyebilecekleri saptanmis. Yine baska bir deterjan deneyinde, deneklere 3 tip farkli kutuda (1.Sari, 2. Mavi ve 3. uzerinde Mavi baloncuklari olan sari kutu)denemeleri icin deterjan verilmis. Muhteviyati ayni olmakla beraber karisik renkli kutudaki deterjandan daha fazla bir memnuniyet elde edilmekle kalmamis, bir de katilimcilarin hicbiri kutudan bilincli olarak bahsetmezken, deterjanin daha iyi leke cikardigi yonunde yorumlar bile yapmis. Bundan cesaret alan baska arastirmacilarin yaptigi corap deneyi ise biraz daha farkli. Deneklere 4 adet ipek corap verilmis ve bunlardan hangisinin daha iyi oldugunu bulmalari istenmis. Coraplar bire bir ayni olmakla beraber aralarindaki tek fark herbirinin ayri, kendilerine has birer kokularinin olmasiymis. Sonucta, en farkli kokuya sahip olan corap en iyi olarak secilmis. Ancak deneklerin bunu izah etmek icin verdikleri cevaplarin icinde kokuya dair bir icerik olmamakla beraber, 250 kisiden sadece 6’si coraplarin bir kokusunun oldugunun farkina varabilmis. Bu tarz ornekleri cogaltabiliriz. Sarap buna en iyi ornek. Cogunlukla sisesine yada fiyatina gore secim yapariz. Biz ne kadar farkinda olmasak da bilincaltimizin yonettigi ve algiladigi dunyada yasiyoruz. Satiscilarin rasyonellikle ugrasmak yerine Matrix misali bilincaltindaki esas dunyaya inis yapmalari bundan sonraki hayatlarinin idamesi icin hayati onem tasiyacaktir. Rasyonel kalip yorulmayin. Akarak yasayin… Not : Resimdeki kisi Andrej Pejic isimli bir Erkek Manken - Takviyeli Sutyen Reklami

Hiç yorum yok: